Комплексне просторове планування та земельна децентралізація. Можливості громад в контексті нового Закону
«Земельна конституція», «Дерегуляція землеустрою», «Земельна децентралізація» - все це народні характеристики Закону «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин». Документ тільки-но набув чинності, і навколо нього точаться чимало інтриг та непорозумінь. Так, це складний закон, багато нового вносить в життя громад, представників професійної спільноти та органів виконавчої влади. Для вірного трактування та розуміння всіх норм, даний закон варто розглядати в комплексі з цілим пакетом законів та законопроектів земельної реформи. В цій статті розглянемо можливості саме для органів місцевого самоврядування.
Наприклад, новий Закон, у поєднанні з інструментами комплексного просторового планування території територіальних громад, які визначені іншим Законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель», дає можливість стати повноцінними господарями на своїй території:
- зареєструвати в Державному земельному кадастрі межі території територіальної громади;
- здійснити облік ресурсів громади;
- зарезервувати території для розвитку;
- запровадити прозорі підходи в сфері землеустрою та містобудування;
- запланувати можливі зміни цільового призначення земель;
- забезпечити ефективне використання та охорону всіх земель.
Новий Закон регламентує такі інструменти, які в комплексі створюють сприятливі умови для розвитку територій громад, зокрема:
Передача земель громадам:
- Землі державної власності за межами населених пунктів за законом передаються у комунальну власність громад. З 2002 року органи місцевого самоврядування розпоряджались лише землями в межах населених пунктів (приблизно 12% території України). Віднині органи місцевого самоврядування будуть повноцінними господарями на своїй території, зможуть планувати, використовувати та розпоряджатися землею (крім земель оборони та земель державних підприємств, установ та організацій).
Про що треба пам’ятати:
- ділянки, сформовані та зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, мають бути перереєстровані за громадою, лише з цього моменту виникає власність;
- ділянки, які не сформовані (немає кадастрових номерів та реєстрації в Державному реєстрі речових прав), вважаються власністю громади автоматично.
Не переходять у власність громади наступні землі:
- які перебувають на праві постійного користування в державних підприємств;
- землі оборони;
- землі природозаповідного призначення;
- чорнобильська територія;
- землі під об’єктами нерухомості, які перебувають в державній власності;
- землі, щодо яких є рішення про передачу в постійне користування державним підприємствам.
- Зміну цільового призначення земель віднесено до компетенції ради громади. Віднині з розробкою комплексного плану просторового розвитку громади можна буде змінити цільове призначення земельної ділянки у відповідності до розробленої містобудівної документації.
Контроль за землею:
- Створюється у рази ефективніша дворівнева система контролю за використанням та охороною земель:
Перший рівень – органи місцевого самоврядування здійснюють контроль за найпоширенішими порушеннями на своїй території (самовільне захоплення та не цільове використання земель).
Другий рівень – Держгеокадастр здійснює нагляд за діяльністю ОМС, а також контроль у громадах де ОМС не здійснює контрольні функції. Віднині органам місцевого самоврядування надано можливість прийняти до свого штату інспекторів з контролю за використанням і охороною земель (там де їх не буде, функції виконуватимуть інспектори Держгеокадастру)
Регулювання землеустрою:
- Органи місцевого самоврядування затверджуватимуть землевпорядну та містобудівну документацію на всій території громади. Віднині без відома ОМС жодна ділянка не з’явиться в кадастрі, не розпочнеться будівництво.
- Органи місцевого самоврядування зможуть реєструвати межі громади в Державному земельному кадастрі. Відповідні вимоги до виготовлення проектів землеустрою щодо встановлення меж територіальної громади для можливості реєстрації такої території у ДЗК визначені даним законом.
- Громада зможе фінансувати проведення робіт із землеустрою на всій своїй території, а не лише на землях комунальної власності.
Пам’ятайте! Надані органам місцевого самоврядування повноваження – це велика відповідальність за ресурси своєї громади. Підходьте комплексно до вирішення питань управління територією та не забувайте, що ресурси громади - це джерело задоволення потреб мешканців вашої громади та створення привабливих умов проживання на вашій території.
Авторка: Катерина Резнікова, експертка Програми DOBRE
з питань управління земельними ресурсами та просторового планування громади