Етапи електронних земельних торгів

  • 289

Фото без опису22 вересня Кабміном прийнято Постанову № 1013 «Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису)» - далі Постанова.

18 травня прийнято ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо продажу земельних ділянок та набуття права користування ними через електронні аукціони», який встановив обов’язковість продажу земель державної та комунальної форми власності через електронні аукціони. Було б безглуздо мати в законодавстві такий механізм без порядку його реалізації.

«Як усе було раніше? Обов’язкова умова участі в таких торгах – фізична присутність учасників. Інформація про їх проведення нерідко втаємничувалася, а перемагали «свої». Відтепер усе відкрито й прозоро. Вичерпна інформація про організацію та результати аукціонів має бути у відкритому доступі. Участь у них зможе взяти кожен охочий. Торги відбуватимуться на добре знайомій усім платформі Prozorro» - пояснює Міністр аграрної політики та продовольства України Роман Лещенко.

Постановою запроваджуються нові механізми продажу земель або прав на них у формі електронного аукціону, встановлені права та обов’язки усіх учасників земельних торгів, щоб запобігти можливим зловживаням.

Нагадаємо, що земля сільськогосподарського призначення державної або комунальної форми власності заборонена для продажу, продаються лише права користування на неї. Приватний власник землі сільсьгосподарського призначення може продати чи здати в оренду свій пай через аукціон за власним бажанням.

У процесі проведення електронних торгів будуть задіяні чотири ключові особи. Адміністратор, організатор, оператор та учасник торгів.

Адміністратором торгів виступає ДП «Прозорро.Продажі», організатором торгів може бути власник-громадянин, держава в особі територіальної громади або органу виконавчої влади, орендодавець – у разі продажу права оренди, у разі укладання договору суперфіцію або емфітевзису – власник землі (держава або особа, якій належить право емфітевзису, суперфіцію). Саме організатор надаватиме доступ учасникам до оригіналів документів, оприлюднених в оголошенні про земельні торги, та готуватиме відповіді на запитання щодо лота, надіслані учасниками. Оператором виступатиме юридична особа, що має право використовувати електронний майданчик та діє відповідно до договору, укладеного з Адміністратором. Істотні умови договору передбачені Постановою, форма договору повинна відповідати положеннями ЦКУ та ГКУ. Учасник – особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах.

 

Основні етапи проведення електронних торгів та вимоги до них.

  1. Між оператором та організатором торгів укладається договір про організацію та проведення земельних торгів. Оператор має 90 календарних днів на оприлюднення оголошення про проведення земельних торгів з детальним описом земельних ділянок державної або комунальної форми власності.
  2. До оголошення додається документація щодо кожного лота (форма затверджена Постановою та розміщується у формі електронного документа). Також додаються документи, які підтверджують повідомлення суб’єкта переважного права про проведення торгів (якщо такий є).
  3. В оголошенні про проведення торгів зазначається уся необхідна інформація щодо лота (місце розташування, площа та кадастровий номер земельної ділянки; цільове призначення; умови договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договору оренди землі; стартова ціна продажу або стартовий розмір ціни продажу прав на землю стартовий розмір плати за користування землею; час проведення торгів; розмір реєстраційного та гарантійного внесків; проект договору, що пропонується укласти на торгах).
  4. Об’єктом продажу може бути земельна ділянка із розташованим на ній водним об’єктом. В такому разі в оголошенні зазначається також інформація про водний об’єкт, наявність паспорта водного об’єкта, умови використання водного об’єкта, площа, розмір плати за надані в оренду водні об’єкти.
  5. Реєстраційні та гарантійні внески сплачуються на рахунок оператора не пізніше ніж за 1 годину до закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь у земельних торгах. Реєстраційний внесок складає 0,1 мінімальної заробітної плати (з 1 січня - 600 грн, з 1 грудня – 650 грн). Гарантійний - 30 % стартової ціни продажу земельної ділянки чи прав емфітевзису, суперфіцію або 30 % стартового розміру річної орендної плати (не може бути більше 2500 прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб).
  6. Потенційний покупець під час реєстрації для участі у торгах подає в довільній формі заяву про участь у торгах, долучивши до неї копії електронних документів, які передбачені ч.7 ст. 137 ЗКУ. Заява подається через 2 робочих дні з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів та до закінчення кінцевого строку подання заяв.
  7. Якщо на аукціон виставляється земля сільськогосподарського призначення, то потенційний покупець до заяви повинен додати перелік документів що підтверджують його відповідність вимогам ст. 130 ЗКУ (перелік документів встановлений у додатку 2 до Постанови).
  8. За результатами земельних торгів складається протокол та договір купівлі-продажу землі або прав на неї з використанням електронних цифрових підписів. У разі продажу землі сільськогосподарського призначення, договір посвідчується нотаріально. На вимогу покупця, договір може бути підписаний у паперовому вигляді;
  9. Якщо земля перебуває в оренді, то орендар (суб’єкт переважного права) для реалізації свого права надає згоду сплатити ціну продажу лота, що є рівною ціновій пропозиції учасника, який подав найвищу цінову пропозицію за лот.
  10. Земельні торги, що не відбулися можуть проводитись повторно. Таке оголошення оприлюднює організатор протягом 10 днів з дати визнання земельних торгів такими, що не відбулись.
  11. До участі в повторних торгах не допускаються переможці попередніх торгів, які у строк не підписали протокол та договір про результати торгів, не сплатили належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота.
  12. Гарантійні внески повертаються учасникам (крім переможця) протягом 3 робочих днів з дня, що настає за днем формування протоколу про результати земельних торгів. Реєстраційні внески поверненню не підлягають, окрім випадків скасування торгів.

Будь-який користувач Інтернету може спостерігати за ходом земельних торгів та здійснювати пошук інформації щодо проведених та/або запланованих земельних торгів.

«Сама система Прозорро.Продажі технічно повністю готова до запуску земельних торгів. Відсьогодні у державних та місцевих органів влади є всі законодавчі підстави для оголошення аукціонів з надання в оренду земель сільськогосподарського призначення та продажу інших (не с/г) земель. Наша екосистема з підключених понад 40 майданчиків готова до обслуговування покупців та продавців, а повна прозорість додасть довіри до нового ринку.

Загалом, Постановою прописано багато деталей, приділена увага усім нюансам, які можуть виникати впродовж проведення аукціону. Будемо сподіватися, що інтерфейс системи не буде занадто складним та звичайний громадянин зможе без труднощів виконати усі вимоги торгів та стати його учасником.

Відхід від старої процедури проведення торгів, де необхідна була фізична присутність учасників, надасть прозорості та відкритості цьому процесу. Завдяки автоматизованій роботі торгової системи можливостей «домовитись» не буде, придбати землю зможу той, хто відповідати встановленим ЗКУ вимогам та сплатить найвищу ціну за лот.

В разі виникнення додаткових питань прошу звертатись до Драбівського  бюро правової допомоги Золотоніського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, що знаходиться за адресою: смт. Драбів, вул. Шевченка, 11, або за номером контакт- центру.

 

Драбівське бюро правової допомоги