ОБГРУНТУВАННЯ застосування спрощеної процедури замість процедури відкритих торгів в розрізі вимог за Постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стан

  • 1121

Фото без опису

Виконавчий комітет Драбівської селищної ради

 

ОБГРУНТУВАННЯ

застосування спрощеної процедури замість процедури відкритих торгів

в розрізі вимог за постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 зі змінами

 

1. Правові підстави проведення спрощеної процедури закупівлі

        У зв’язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 17.05.2022 року №341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ (зі змінами, внесеними Указами від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-ІХ, та від 18 квітня 2022 року № 259/2022, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-ІХ), Указу Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 12 серпня 2022 року № 2500-ІХ), продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб (до 21 листопада 2022 року включно). Відтак виникли підстави для проведення замовниками торгів усіх закупівель повинні в іншому оперативному режимі.

Так 28.02.2022 Кабміном прийнято Постанову «Про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169). Постанова №169 регламентує можливість усім категоріям замовників під час дії воєнного стану замість проведення процедур відкритих торгів – проводити спрощені закупівлі, що є значно швидшими в часі проведення, а в окремих випадках замовники отримали право укладати Договори «на пряму» без проведення процедур закупівлі, навіть за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнювала або перевищувала 50 тис.грн. 10 вересня 2022 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» №7163 від 14.03.2022  (далі – Зміни Закону від 10.09.2022).

Змінами Закону від 10.09.2022  передбачено:

Частина 9 статті 3 Закону: «Особливості здійснення закупівель, визначених цим Законом, для гарантованого забезпечення потреб оборони (крім товарів, робіт і послуг, що підлягають закупівлі відповідно до угод у порядку, визначеному пунктом 6 частини п’ятої цієї статті) Міністерством оборони України та його розвідувальним органом, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національною гвардією України, Національною поліцією України, Державною прикордонною службою України, Службою зовнішньої розвідки України, Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Управлінням державної охорони України та іншими військовими формуваннями та/або частинами в особливий період, у період проведення операції об’єднаних сил, антитерористичної операції, у період введення надзвичайного стану встановлюються окремим законом»;

Розділ X "Прикінцеві та перехідні положення" доповнити пунктами 37 і 38 такого змісту:

"37. Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

38. Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг)".

Відтак, останні зміни до Закону України “Про публічні закупівлі” №922-VIII від 25.12.2015 року, в редакції від 19.04.2020 №114-IX зі змінами (далі – Закон) закріпили право замовникам торгів в період дії воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг в порядку передбаченому Постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 зі змінами.

Мінекономіки України своїми Листами інформативного характеру

- «Щодо змін, внесених до порядку закупівель у період воєнного стану» №3323-04/58791-06 від 15.08.2022 року;

- «Щодо інформування про зміни в законодавстві» №3323-04/64632-06 від 12.09.2022 року

роз’яснило:

До визначення Кабінетом Міністрів України особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування згідно зі змінами відповідно до Закону № 2526-ІХ, закупівлі, розпочаті згідно із Законом або чинними нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, якими охоплюються питання закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану, завершуються відповідно до порядку, встановленого Законом або такими нормативно-правовими актами відповідно.

Отже, в умовах воєнного стану:

1. Замовники здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень (без граничного порогу їх вартості), із використанням електронного каталогу та/або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом України “Про публічні закупівлі”.

Підставою для проведення спрощених процедур закупівлі замість процедур відкритих торгів є розпорядчий документ керівників замовників, який визначає переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг.

2. Придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та/або електронного каталогу у разі, коли:

а) інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку;

б) замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення;

в) відсутня технічна можливість використання електронної системи закупівель, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

г) існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення спрощеної закупівлі або використання електронного каталогу;

ґ) роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків:

- предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання;

- укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу;

- відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

- необхідність захисту прав інтелектуальної власності;

- укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу;

д) відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників, у тому числі за лотом;

е) виникла після укладення договору про закупівлю у замовника необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;

є) виникла після укладення договору про закупівлю у замовника необхідність закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендеру/спрощеної закупівлі. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендеру/спрощеної закупівлі;

ж) здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності;

з) здійснюється закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України;

здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури;

и) публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:

- проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;

- будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;

- будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів;

- підготовки до проведення опалювального сезону.

Підставою для оперативної закупівлі без процедур закупівлі в системі Prozorro шляхом укладання прямого Договору із обраним постачальником з підстав підготовки до опалювального сезону в є розпорядчий документ (наказу) керівників замовників, який визначає переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг.

При цьому в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

Підсумовуючи все зазначене вище, Замовник торгів під час дії воєнного стану має право замість застосування процедури відкритих торгів проводити спрощені процедури закупівлі, або в окремих випадках укладати договір без використання електронної системи закупівель на підставі розпорядчого документу керівника замовника, яким визначено перелік та обсяг закупівель товарів, робіт і послуг.

Нормативно-правові акти, що формують підстави застосування спрощеної процедури замість процедури відкритих торгів:

  1. Закон України “Про публічні закупівлі” №922-VIII від 25.12.2015 року, в редакції від 19.04.2020 №114-IX в редакції зі змінами до Закону України "Про публічні закупівлі" та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» №7163 від 14.03.2022 року;
  2. Постанова Кабінету Міністрів України «Про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 зі змінами.

2. Обґрунтування

      Замовник згідно інформації, що зазначена вище має право на застосування замість процедури відкритих торгів спрощених процедур закупівель, або в окремих випадках укладати договір без використання електронної системи закупівель на підставі розпорядчого документу керівника замовника, яким визначено перелік та обсяг закупівель товарів, робіт і послуг.

Виконавчий комітет Драбівської селищної ради під час здійснення публічних закупівель є замовником торгів згідно пункту 11 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» №922-VIII від 25.12.2015 року в редакції від 19.04.2020 року №114-IX зі змінами (далі – Закону). Частиною 10 статті 3 Закону унормовано: «Забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом.

Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів/спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень частини третьої статті 10 цього Закону».

Виключення існують у випадках, що передбачені Постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 зі змінами.

Виконавчий комітет Драбівської селищної ради має потребу у закупівлі твердого палива в кількості 32 т з очікуваною вартістю (кошторисними асигнуваннями) в сумі 400000.00 грн. (чотириста тисяч грн. 00 коп.).

Враховуючи неможливість здійснювати Замовника оперативно покладені на нього функції внаслідок ведення бойових дій та обстрілів усієї території України, особливо важливо здійснити закупівлю товару Замовника швидко, задля запобігання ризикам майбутньої відсутності товару внаслідок пошкодження або знищення підприємств-виробників товару або порушення логістичних шляхів доставки такого товару до об’єктів Замовника. Згідно положень Постанови № 169 зі змінами, замовники усіх рівнів мають можливість укладати договори про закупівлю товарів, робіт та послуг без застосування відкритих торгів не залежно від суми таких договорів (предмету закупівлі) з обраним замовником постачальником але з дотриманням принципів закупівель. У зв’язку із цим необхідно скористатись правом на здійснення окремих критичних закупівель товарів, робіт і послуг в рамках Постанови № 169 для успішної підготовки Замовника до проведення опалювального сезону.

Затримки у проведенні процедур закупівлі або ж зриву процедур закупівлі з незалежних від волі замовника обставин створює ситуацію, що ставить під загрозу проходження опалювального сезону 2022-2023 року Замовником торгів. Поряд з цим у Замовника виникла нагальна потреба у забезпеченні підпорядкованих закладів твердим паливом на початок опалювального періоду. Припинення теплопостачання в зимову пору року призведе до виникнення порушення нормальних умов життя та діяльності людей на об’єктах, що є «надзвичайною ситуацією» техногенного характеру державного/регіонального рівня.

«Надзвичайна ситуація» - обстановка на окремій території чи суб’єкті господарювання на ній або водному об’єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті, провадження на ній господарської діяльностіпункт 24 частини 1 статті 2 Кодексу Цивільного захисту України.

Згідно з класифікатором ДК 019-2010 ця подія є надзвичайною ситуацією регіонального рівня, що підтверджує нагальність потреби Замовника в закупівлі твердого палення для об’єктів теплопостачання. Припинення теплопостачання до гуманітарних закладів призведе до виникнення надзвичайних ситуацій об’єктового рівня за кодом «10800» НС унаслідок аварії в теплових мережах (системах гарячого водопостачанням) холодної пори року. Отже, на даний момент виникає необхідність здійснити закупівлю твердого палива – за спрощеною процедурою закупівлі.

Наказом Мінпалива та енергетики України «Про затвердження Правил підготовки         теплових господарств до опалювального періоду» №620/378 від 10.12.2008 року зі змінами (далі - Правила) встановлено: «Правила  підготовки  теплових господарств до опалювального періоду (далі - Правила) поширюються на суб'єктів  господарювання, які    здійснюють    діяльність    з    виробництва,   постачання, транспортування   теплової   енергії   та   надання    послуг    з теплопостачання (опалення та ГВП),  а також на споживачів теплової енергії  незалежно  від  організаційно-правових   форм   та   форм власності. Правила  встановлюють  єдиний  порядок підготовки теплових господарств до опалювального періоду.».

У Правилах надано визначення також наступним поняттям:

власник теплового  господарства  - юридична особа,  незалежно від організаційно-правових форм та  форм  власності,  або  фізична особа,  яка має у своїй власності або у господарському віданні (за договором) теплове господарство;

теплове господарство - теплове устаткування,  призначене для виробництва,   транспортування,   розподілу,    перетворення    та споживання  теплової  енергії  (джерела теплової енергії,  теплові установки,  теплові  мережі,  теплові  пункти,  системи  опалення, вентиляції та гарячого водопостачання).

Пунктом 4 розділу «IV. Порядок підготовки теплових господарств до опалювального періоду» Правил унормовано: «Перед початком опалювального періоду суб'єкти  відносин  у сфері   теплопостачання   проводять  перевірку  готовності  систем опалення та системи  теплопостачання  у  цілому  шляхом  виконання пробного пуску з метою визначення їх готовності до роботи». Пунктом 5 Правил зазначено: «До  1  жовтня  поточного  року  повинні бути закінчені всі планові роботи на устаткуванні  ДТ,  ТМ,  ТП,  системах  опалення, вентиляції  та  гарячого водопостачання та усунуті всі порушення і дефекти, виявлені в період підготовки до опалювального періоду.».

До зобов’язань власників теплових господарств серед іншого згідно пункту 3 розділу «V. Джерела теплової енергії» Правил віднесено:

«забезпечити укладення на наступний опалювальний період договорів на   постачання   палива,   електричної   енергії   та водопостачання».

Виконавчий комітет Драбівської селищної ради є власником теплового господарства згідно Правил. На балансі Замовника знаходяться теплові пункти, трубопровідні мережі для гарячого опалення, інші комунікаційні мережі для забезпечення тепловою енергією підпорядковані об’єкти Замовника, шляхом спалювання твердого палива в котлах, які розміщені в теплових пунктах, що знаходяться на балансі Замовника.

З огляду на вказане з метою підготовки до опалювального сезону Замовники як власники теплових господарств зобов’язані в т.ч. укладати на наступний опалювальний період в розрізі кошторисних призначень бюджетного періоду договорів на постачання   палива,   електричної   енергії   та водопостачання. Наступним опалювальним періодом є осінь-зима 2022 року та зима-весна 2023 року.

У зв’язку із тим, що опалювальний сезон планово повинен бути розпочатий менш ніж через місяць за умови середньодобової температури атмосферного повітря нижче 8 градусів Цельсія, строки для проведення процедур відкритих торгів, що передбачені Законом можуть поставити під загрозу своєчасність закупівлі твердого палива для проведення пробного пуску системи опалення та подальшого її функціонування.

З метою дотримання принципів здійснення закупівель Замовником торгів на підставі зазначених у пункті 1 даного Обґрунтування прийнято рішення провести спрощену процедуру закупівлі замість процедури відкритих торгів, з метою конкурсного визначення постачальника на закупівлю по предмету:

Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015, код 09110000-3 - Тверде паливо (Вугілля кам’яне ДГ 30-100)

Очікувана вартість предмета закупівлі: 400000.00 грн. (чотириста тисяч  гривень 00 копійок) з ПДВ.

Кількість (обсяг) товару: 32 т;

Місце постачання: підпорядковані заклади Замовника.

Строк постачання: до 31 грудня 2022 року.

Спрощену процедуру закупівлі провести замість процедури відкритих торгів згідно статті 14 Закону з урахуванням можливостей, що визначені Постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 зі змінами.

Розпорядження керівника Замовника - Виконавчий комітет Драбівської селищної ради

 - селищним головою Орел Світланою Іванівною прийнято розпорядження №111-р від 15..09.2022 року «Про затвердження переліку товарів, що підлягають оперативній закупівлі через електронну систему Prozorro», який визначає перелік та обсяг закупівель товарів, робіт і послуг, що підлягають закупівлі в передбаченому Постановою КМУ №169 порядку.

 

Уповноважена особа  Микола КУЦЬ